„SPOSOBY OBRAZOWANIA” to trzydziestu jeden artystów i trzy pokolenia, profesorowie i ich asystenci, różne postawy, media i techniki. Artyści reprezentujący samodzielny Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku chcąc nie chcąc, historycznie będą odbierani jako spadkobiercy założycieli tzw. szkoły sopockiej, gdzie mocno zaznaczyły się osobowości takich tuzów polskiego malarstwa jak Jan Cybis, Stanisław Borysowski, Krystyna Łada - Studnicka, Artur Nacht-Samborski, Aleksander Kobzdej, Stanisław Michałowski, Piotr Potworowski, Janusz Strzałecki, Juliusz Studnicki, Stanisława Teisseyre, Jacek i Hanna Żuławscy, którzy pracowali początkowo na samodzielnym Wydziale Malarstwa czy też później na Wydziale Architektury i Malarstwa oraz na Wydziale Malarstwa i Projektowania Dekoracyjnego, odpowiednio w latach 40- tych, 50 -tych i 60-tych XX wieku.
Władysław Jackiewicz, Zygmunt Karolak, Maksymilian Kasprowicz, Barbara Massalska, Teresa Pągowska, Kazimierz „Kachu” Ostrowski, Rajmund Pietkiewicz, Kazimierz Śramkiewicz, Roman Usarewicz, Józefa Wnukowa, Jerzy Zabłocki to następny szereg znakomitych artystów, którzy mieli znaczący wpływ na kształtowanie się postaw artystycznych malarzy młodszego pokolenia w latach 70 - tych i 80 - tych. Następni nasi mistrzowie to Kiejstut Bereźnicki, Andrzej Dyakowski, Hugon Lasecki, Włodzimierz Łajming, którzy pracowali jeszcze do przełomu lat 90 - tych i pierwszej dekady XXI wieku. Jednak długa cezura czasowa, która łączy początki Wydziału Malarstwa z drugą dekadą XXI wieku spowodowała istotne zmiany. W postawach artystów nadal ważny jest OBRAZ, ale już nie tylko ten „tradycyjny”, utożsamiany z pigmentem farby na płótnie. Wielu obecnych artystów z Gdańska szuka alternatywy do pokazania własnego oglądu świata, podzielenia się swoją wrażliwością czy też przekazania idei, korzystając z całego spektrum mediów i technik artystycznego wyrazu. Oprócz malarstwa i rysunku pojawia się fotografia, szablon, sztuka włókna, obiekt artystyczny, instalacja, wideo a także działania efemeryczne. Wszystkie te sposoby OBRAZOWANIA zarówno poszerzają pole myślenia o OBRAZIE jak i wpływają zwrotnie na samo malarstwo. Bowiem za wszystkim w sztuce zawsze stoi OBRAZOWANIE, które jest wybranym przez artystę sposobem pokazania zarówno widzialnego jak i niewidzialnego.
źródło: katalog wystawy
fot: Jacek Spyra/fotogorlice.pl
Napisz komentarz
Komentarze