Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaAUTO-GAZ Nikodem Groń - montaż i serwis samochodowych instalacji LPG - benzyna, diesel
ReklamaZapraszamy do zakupów u wiodącego sprzedawcy rowerów elektrycznych - Iwo Bike w Gorlicach
Reklama Zapraszamy na zakupy do Delikatesów Szubryt w Gorlicach przy ul. Kościuszki

Grecka przygoda młodzieży z Gorlic

Podziel się
Oceń

Zespół Taneczny "Pogórzanie Bis" to młodzi miłośnicy tańca, którzy pod opieka choreograf Gorlickiego Domu Kultury, Haliny Czeluśniak od lat kultywują tradycje polskich tańców narodowych.

Regularne próby i czas poświęcony swojej pasji daje młodzieży z Miejskiego Zespołu Szkół nr 6 w Gorlicach wielką satysfakcję i przysparza od lat licznych nagród i wyróżnień. Zespół w latach 2003 i 2005 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Zespołów Szkolnych „SULIEXPO” na Węgrzech. W roku 2008 otrzymał wyróżnienie podczas Międzywojewódzkiego Przeglądu Dziecięcych Zespołów Tańca Ludowego „Taneczny Krąg” w Przemyślu. Rok później świetnie reprezentował nasze miasto podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Folklorystycznego Mniejszości Narodowych i Etnicznych „Świat pod Kyczerą” w Gorlicach. W 2014 roku młodzi tancerze realizowali wraz z rówieśnikami z Ukrainy, z Kałusza, projekt "Tak wiele nas łączy...Gorlice, Kąłusz". Projekt ten w ramach Programu Polsko-Ukraińska Wymiana Młodzieży zakończył się wspólnym występem obydwu grup poczas XVII Międzynarodowego Festiwalu Folkloru „Świat pod Kuczerą”.Uczniowie z "gorlickiej szóstki" pod opieką Lucyny Ciszczoń,z ramienia szkoły i choreograf Haliny Czeluśniak odwiedzili wiele europejskich krajów, min.Węgry, Francję, Hiszpanię, Łotwę, Słowację, Rumunię, Czechy i Ukrainę.

W dniach 15-24 maja 2015 roku "Pogórzanie Bis"oraz członkowie Klubu Europekjskiego przy Miejskim Zespole Szkół Nr 6 w Gorlicach przebywali na wyjeździe w Grecji. W miejscowości Korinos odbywał się Ogólnokrajowy Kulturalny Dziecięcy Festiwal Tańców Ludowych. Przed festiwalem miał miejsce korowód wszystkich zespołów regionalnych, po nim zaś "Pogórzanie Bis" wystąpili z polskimi tańcami narodowymi wywołując ogromne zainteresowanie wśród publiczności. Z kolei jury przyznało im nagrodę "Proporzec Festiwalu". Po zakonczeniu festiwalu wszyscy zatańczyli grecki taniec sirtaki.

Pobyt w Grecji był dla młodych tancerzy nielada przeżyciem. Poznajmy wybrane fragmenty ich pisemnych relacji z tej niezwykłej wyprawy:

Maciej: " Dnia 15 maja 2015 roku o godzinie 16 wszyscy uczestnicy długo wyczekiwanej wycieczki do Grecji zebrali się przed szkołą. W oczach każdego ucznia i nauczyciela widac było podekscytowanie i niepewność, jakie niesamowite przygody mogą nas tam spotkać. Około 17.00 wszsycy w cudownych nastrojach wyruszyliśmy w długą, męczącą podróż".

Mateusz: " Trasę z Gorlic do miejscowosci Katerini (1420 km) pokonaliśmy w 23 godziny. Podróż autobusem była dla mnie bardzo wyczerpująca, lecz minęła szybko, spędzona w miłym gronie. Trasa obejmowała przejazd przez Słowacje, Węgry, Serbię i Macedonię (...) W Katerini byliśmy w sobotę (16 maja) ok.godziny 17.00 tamtego czasu. Jest to miejscowość położona w północnej Grecji na riwierze olimpijskiej".

Bartłomiej: "Greckie krajobrazy to rzecz warta wspominania. Nie znam osoby, której nie urzekłyby widoki jakie oferuje ten przepiękny kraj. Wysokie ośnieżone góry, piaszczyste plaże , malownicze wyspy, to tylko garstak tego, co Grecja ma do zaoferowania. I do tego te przepiękne zachody słońca, mieniące się wszystkimi kolorami czerwieni (...)"

Dla uczniów wielkim przeżyciem był oczywiście występ w ramach Ogólnokrajowego Kulturalnego Dziecięcego Festiwalu Tańców Ludowych. Wiktor, jeden z tancerzy tak wspomina ten dzień:" W sobotni wieczór 16 maja dowiedzieliśmy się, że jutro popołudniu zaprezentujemy się przed grecką oublicznością. Tak też sie stało. 17 maja po dość długim oczekiwaniu, zatańczyliśmy Oberka, Kujawiaka i Krakowiaka najlepiej jak umieliśmy. Podczas naszego tańca dostaliśmy aplauz na stojąco! W czasie czterogodzinnego oczekiania mogliśmy dokładnie przyjrzeć się greckim tańcom ludowym".

Młodzi tancerze nie tylko mieli szanse prezentacji swoich umiejętnosic choreograficznych, ale także mogli zwiedzić najbardziej popularne miejsca w Grecji. Oczywiscie Ateny były pierwszym punktem tychże atrakcji. Relacje uczniów w tej kwestii są różnorodne. " We wtorek wszyscy wstaliśmy o 3 rano by pojechać do Aten. Na miejscu poznaliśmy panią przewodnik, która nazywała się Olimpia. Zwiedzilismy stare ruiny Agory, a także Teatr Dionizosa. Miasto to bardzo mi się podobało, szczególnie jego układ mnóstwo małych uliczek i mało zatłoczonych autami jezdni" wspomina Maciek. Wiktor opisuje wyjazd do Aten następująco: " Samo zwiedzanie Aten zaczęliśmy od słynnego Akropolu. Przemierzając starożytne riuny można się było poczuć niemal jak w starożytności. Pierwsze zobaczyliśmy Aeropag-miejsce słynne z tego, że niemal 2000 lat temu przemawiał do Ateńczyków sam św.Paweł". Następnie udaliśmy się na mierzace 150 metrów wzgórze Akropolu. Na nim zwiedziliśmy ruiny świątyni poświęconej bogini Atenie, jak też podziwialiśmy miasto". "O godzinie 15.00 bylismy pod greckim parlamentem i oglądaliśmy zmianę warty przy grobie nieznanego żołnierza. Jedyne co można o niej powiedzieć to, że jest zabawna" ( pisze Rafał).

Natomiast Wiktor dodał jeszcze swoje odczucia z kolejnego ważnego miejsca: " Termopile-miejsce chyba każdemu wiadome (...)Potężny posąg Leonidasa górujący nad przełęczą. przypominał o rozegranej tu 2500 lat temu bitwie".

Jeden z uczniow, Bartłomiej, podziwiając wspaniałe widoki potrafił być jednak krytczny wobec tego, co widział:" W Grecji wszędzie można napotkać ślady starożytnej historii. W czasie naszego pobytu w Grecji udaliśmy sie do Aten, stolicy tegoż państwa. Głównym celem było odwiedzeniu Akropolu. Widok starożytnych budowli zapierał dech w piersiach, jednak wrażenie psuły ustawione tam dźwigi. Mieliśmy też krótki spacer po samych Atenach.Stolica Grecji nie zrobiła na mnie takiego wrażenia, jak sam Akropol. Brudne zatłoczone ulice pełne naciągaczy i sklepów z tanimi pamiątkami zmieniły moje wyobrażenie o starożytnym mieście".

Relacje uczniów dotyczą też wzgórza Olimp. Maciek opisał je słowami: " Następnego dnia znów wsiedliśmy do autobusu by zwiedzić podnóże Olimpu. Jechaliśmy krótko ponieważ Olimp mieliśmy praktycznie pod nosem. Pani opowiadała nam różne historie, mity i legendy o dawnych przesądach i wierzeniach ludzi. Gdy byliśmy na miejscu, przed nami stanęła wąska ścieżka, która prowadziła do punktu widokowego, z którego dość dokładnie mogłem zobaczyć szczyt Olimpu po zrobieniu przepięknych zdjęć". Z kolei Piotr tak wspomina Olimp:" Druga wycieczka była na Olimp. Przewodniczka opowiadała grecki mit o stworzeniu świata, wyjaśniła, że Olimp to nie sam szczyt, tylko całe góry. Następnie przeszliśmy kawałek drogi wiodącej ku górze. Potem pojechaliśmy doNowego i Starego
Pantelejmonu".

Młodzi gorliczanie mieli także czas na relaks na plaży. Jak zwykle malowniczo opisał to Bartłomiej: " Kiedy nie bylismy na żadnych wycieczkach, ani nie mielismy żadnych występów, chodziliśmy na grecką plażę. Pogoda cały czas była upalna, a więc kąpiel w morzu dawał nam orzeźwienie. Trzeb także wspomnieć o wyglądzie greckich plaż. Były one zawsze skapane w słońce, a morze było czyste i błękitne".

Wyprawa do Grecji stanowiła dla młodzieży źródło niesamowitych wrażeń. Wiktor tak podsumował ten pobyt: "Niestety 23 maja musiało się to skończyć. Z samego rana spakowaliśmy się do autobusu i odjechalismy w stronę Gorlic. Powrót nie był tak uciążliwy jakby się mogło wydawać, każdy tęsknił za swoją rodziną. O godzinie 8.00 w niedzielny poranek, zmęczeni udaliśmy się do domów. pomimo ponurej aury, przypominamy sobie chwile przeżyte w promieniach greckiego słońca".
Z kolei Rafał zakończył swoją relację następująco: " Jestem pewien, że nie zapomnę tej wycieczki do końca życia, poznałem na niej bardzo miłe osoby i z pewnością będę ten czas dobrze wspominał oraz będę chciał tam wrócić". Bartłomiej krótko podsumował: "Myślę, ż eta wycieczka będzie jeszcze długo przedmiotem naszych wspomnień i rozmów". Trzecioklasista Maciek ocenił wycieczkę z nutą smutku: " Według mnie ycieczka była bardzo udana, bawiłem się na niej doskonale, ale także miałem szansę nauczyć się greckich obyczajów, jak i słów. Żałuję, że wychodzę już z tej szkoły, ponieważ w następnym roku takzę bardzo chiałbym pojechać na tak świetną wycieczkę".

Dzięki relacjom uczniów z Miejskiego Zespołu Szkół Nr 6 w Gorlicach z ich pobytu w Grecji, my dorośli możemy uzmysłowić sobie, jak ważne jest odkrywanie dziecięcych pasji, rozwijania ich zainteresowań. Młodzi ludzie obcując z kulturą i sztuką kształtują swoją osobowość, poczucie wiary w swoje możliwości.