Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama MULTISERWIS | Szewc • grawer • dorabianie kluczy • pieczątki • ksero | Zapraszamy – ul. Legionów 6a GORLICE
ReklamaZapraszamy do zakupów u wiodącego sprzedawcy rowerów elektrycznych - Iwo Bike w Gorlicach
Reklama Zapraszamy na zakupy do Delikatesów Szubryt w Gorlicach przy ul. Kościuszki
Reklama Orion Engineered Carbons Sp. z o.o. - Jasło, ul. 3 Maja 83 - oferta pracy
Reklama Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich znajdziesz w: Krakowie (ul. Wielicka 72B), Chrzanowie (ul. Grunwaldzka 5), Nowym Sączu (Rynek 13), Nowym Targu (al. Tysiąclecia 44) i Tarnowie (al. Solidarności 5-9).

Drogowe pytania czytelników. Skrzyżowanie pod Gorlickim Centrum Kultury

Podziel się
Oceń

Dzisiaj prezentujemy Wam kolejne skrzyżowanie w Gorlicach, które kierowcom może nastręczać wielu problemów. Sprawdźcie, czy poradzilibyście sobie z tym przejazdem: określcie pierwszeństwo wjazdu na skrzyżowanie i obowiązki kierowców!
Drogowe pytania czytelników. Skrzyżowanie pod Gorlickim Centrum Kultury

Autor: Fot. haloGorlice / własne

 

Na zamieszczonym poniżej zdjęciu widzicie skrzyżowanie, które zlokalizowane jest w Gliniku, niedaleko Gorlickiego Centrum Kultury.

 

Spróbujcie w komentarzach odpowiedzieć na następujące pytania o sposób poruszania się w tym miejscu:

1. Kierowca samochodu nr 1 porusza się ul Michalusa. Jedzie od strony starego kasyna i chce kontynuować jazdę ul Michalusą w stronę centrum miasta. Czy powinien wyrzucić kierunkowskaz w prawo w momencie pokonywania zakrętu? Czy brak wyrzucenia kierunkowskazu wskazuje, że chce kontynuować jazdę na wprost: na parking przy sklepie?

2. Kierowca samochodu nr 2 chce jechać na wprost, tak samo kierowca samochodu nr 3. Który z nich ma pierwszeństwo i dlaczego?

3. Czy kierowca samochodu nr 4, który chce kontynuować jazdę ul. Michalusa musi wyrzucić kierunkowskaz sygnalizujący zamiar skrętu w lewo? Czy ma pierwszeństwo przed pojazdem nr 3?

4. Czy kierujący samochodem nr 5 ma obowiązek jechać drogą A czy też może ominąć korek i wjechać w ulicę Michalusa przejeżdżając przez parking drogą B?

 

A może macie jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości? Zapraszamy do ich zadawania w komentarzach!

Już niedługo aspirant sztabowy, oficer prasowy gorlickiej KPP Grzegorz Szczepanek odpowie na Wasze pytania związane z pierwszeństwem włączania się do ruchu na skrzyżowaniach zlokalizowanych w tym miejscu. Rozwieje też wszelkie wątpliwości co do obowiązków, które ciążą na kierowcach, którzy poruszają się po drodze w tym miejscu!



Napisz komentarz

Komentarze

Psycholog 26.11.2020 16:32
Pierwszeństwo ma zawsze ten, kto wierzy w bezprawie.

aaa 26.11.2020 11:19
Pani Redaktor. Kierunkowskazów raczej się nie wyrzuca, tylko włącza :)

dar 26.11.2020 10:04
Skrzyżowanie? Naprawdę? Ja tam widzę wjazd/wyjazd z posesji, zarówno jeśli chodzi o sklep jak i Fabrykę Maszyn. A może się mylę?

Instruktor 26.11.2020 10:54
Nie myli się Pan. To nie jest skrzyżowanie wedle ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jest to zwykły zakręt plus dwa dojazdy do obiektów znajdujących się przy drodze. A przecięcie drogi z dojazdami do obiektów znajdujących się przy drodze skrzyżowania nie tworzy. Brawo za czujne oko :)

dar 26.11.2020 14:16
Dziękuję. A przy okazji: ciekawe pytanie zadał Tomek, pozwolę sobie przytoczyć; "Tomek Wczoraj, 20:24 Mam inne pytanie kto ma pierwszeństwo pod lidlem i statoilem wjezdzajac na obwodnice. Pod statoilem parking nie oznakowany, pod lidlem oznakowany i kierowcy sa z prawej strony. Kto ma pierwszeństwo?" Co prawda aaa odpowiedział jak poniżej: "aaa Dzisiaj, 11:27 Wyjeżdżający z parkingu jest włączającym się do ruchu i musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim na drodze, na którą wjeżdża. Tu nie ma zastosowania reguła prawej ręki. Wszystko jest opisane w kodeksie." , ale mam prośbę o Pana interpretację.

Instruktor 26.11.2020 18:35
Wyjeżdżający z parkingu na drogę publiczną rzeczywiście jest włączającym się do ruchu i musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim, którzy się w tym ruchu znajdują. Tylko, że w tym przypadku jeśli jeden kierowca jedzie spod Lidla a drugi z Circle K to są oni względem siebie w sytuacji równorzędnej, jeden z parkingu, drugi ze stacji czyli obaj z obiektu znajdującego się przy drodze. Obydwaj nie widzą przed sobą żadnych znaków. Obydwaj za chwilę będą włączać się do ruchu na obwodnicę ale zanim do tego dojdzie ich tor jazdy przetnie się i kto z nich powinien jako pierwszy oczekiwać na wjazd na obwodnicę? Wywołany do tablicy postaram się odpowiedzieć. Nie znam tego miejsca na pamięć ale patrzę na Google Maps Street View. I cytuję ustawę Prawo o ruchu drogowym: „Art.1 Ustawa określa: 1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu;” I kolejny fragment: „Art. 25. 1. Kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. 2. […] 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.” Przytoczyłem te dwa fragmenty ponieważ zjeżdżając z obwodnicy widzimy znak D-40 – Strefa zamieszkania a więc zarówno parking pod Lidlem jak i teren stacji Circle K znajdują się w strefie zamieszkania co oznacza, że zasady ruchu określa tam Ustawa a nie np. zarządca stacji co potwierdza przytoczony art. 1. Nie ma tam osoby kierującej ruchem, nie ma tam sygnalizacji świetlnej, nie ma tam też znaków. Czytając kolejny fragment widzimy, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma nadjeżdżający z prawej strony (o ile znaki nie stanowią inaczej a w tym przypadku nie stanowią bo ich nie ma). Oczywiście przecięcie się wyjazdu z parkingu Lidla z wyjazdem z Circle K nie tworzy skrzyżowania. Dlatego w art. 25 pkt. 3 dodano, że te przepisy stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem. Czyli dokładnie tak jak w sytuacji o której mówimy. Te dwa wyjazdy w kwestii pierwszeństwa są równorzędne dlatego należy stosować zasadę prawej dłoni. Czyli wyjeżdżający ze stacji Circle K musi ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającemu z prawej strony czyli spod Lidla. A później obydwaj powinni jeszcze spokojnie oczekiwać na możliwość włączenia się do ruchu na obwodnicę gdyż wyjeżdżają ze strefy zamieszkania i pierwszeństwo mają jadący obwodnicą. Oczywiście w strefie zamieszkania czyli w tym przypadku na stacji, pod Lidlem i pod basenem pierwszeństwo ma zawsze pieszy. (a po więcej drogowych zagadek i informacji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego zapraszam na Instagram: @instruktornaukijazdy)

TOMASZ 26.11.2020 18:56
Na fabryce jest ulica Fabryczna od niedawna wiec to jest skrzyżowanie

bzik 27.11.2020 16:00
Myli się Pan. Wyjazd z terenu fabryki nie jest wyjazdem z prywatnej posesji tak jak wyjazd z parking Lidera tylko jest oficjalnie drogą gminną i ulicą o nazwie ul. Fabryczna, co czyni z tego zakrętu skrzyżowanie.

Szosowiec 26.11.2020 08:35
Pierwszeństwo ma zawsze rowerzysta zawsze i wszędzie.

Emu 26.11.2020 07:57
Mnie instruktor uczył, że jak jadę tak jak samochód nr 1 lub 4 to nie włączam kierunkowskazu, bo to nie skrzyżowanie tylko zwykły zakręt.

?? 26.11.2020 10:30
A KTO TU MÓWI O KIERUNKOWSKAZACH??tu jest pytanie kto ma pierszeństwo bo jak widac mają co niektórzy problem jak jechac po tej GŁÓWNEJ drodze

Emu 26.11.2020 11:44
A czytałeś ten artykuł, w szczególności punkty 1 i 4? Na pewno nie ma tam nic o kierunkowskazach?

Emu 26.11.2020 12:37
Przepraszam, błąd - chodziło o punkty 1 i 3

Stef 26.11.2020 00:04
A nadal nie wyjasniony temat włáczenia kierunkowskazu w strone sokoła koło dukata,policjant nie potrafił sie wypowiedzxieć a kierowcy jezdzą nadal bez kierunku w lewo ale za to nagminnie dają kierunek w prawo jadąc na wprost na szpital.....może te tematy wypowie się jeden z lepszych instruktorów nauki jazdy pan Grzegorz z Tradera??

Instruktor 26.11.2020 11:22
Jadąc ul Sienkiewicza od strony skrzyżowania na Zawodziu zaraz przed przejściem dla pieszych mamy znak wskazujący rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem na SKRZYŻOWANIU (żółty prostokąt z czarnymi liniami grubszymi i cienszymi, ta grubsza wskazuje drogę z pierwszeństwem) a więc jest to SKRZYŻOWANIE. A zmieniając kierunek ruchu na skrzyżowaniu kierujący jest obowiązany sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu kierunkowskazem zawczasu i wyraźnie. Czyli lewy kierunkowskaz jest potrzebny. A chcąc jechać na wprost w kierunku szpitala najpierw zaraz za przejściem musimy zmienić pas ruchu na tworzący się po prawej prawy pas oczywiście z prawym kierunkowskazem przy zmianie pasa i zaraz po jego zajęciu przestać sygnalizować aby nie sugerować, że będziemy skręcać w Ariańska czyli jedziemy na wprost już bez kierunkowskazu. (Kierunkowskaz prawy był tylko do sygnalizowania zmiany pasa). No chyba, że skręcamy w Ariańską to wtedy cały czas z prawym kierunkowskazem. Mam nadzieję, że rozjasniłem choć trochę :) Pozdrawiam

kursant 26.11.2020 13:25
w końcu odpowiednia osoba (wydaje mi się że to p.Grzegorz Z.)wyjasniła wszystkim "doswiadczonym" "pewnym siebie" kierowcom że należy sygnalizowac kierunkowskazem jazdę w strone Sokoła....i tak ni uwierzą bo jadą główną ??

Greg 26.11.2020 14:31
To nie ja, ale popieram??

Greg 26.11.2020 14:34
Oczywiście oprócz tego prawego kierunkowskazu podczas jazdy prosto

Instruktor 26.11.2020 14:46
Nie Grzegorz ale dziękuję za dobre słowo. I myślę, że warto mówić o takich spornych sytuacjach. Tylko szkoda, że to co tu zostało napisane nie trafi nawet do 10% gorlickich kierowców a nawet jeśli trafi to połowa z nich i tak uzna, że racja jest inna bo oni tak uważają. Ot taka drogowa polska natura.

Strach 25.11.2020 21:56
Jak ludzie się pytają o takie rzeczy to strach jeździć po mieście..

Instruktor 26.11.2020 10:56
Tak? To jaka będzie według Pana odpowiedź?

Instruktor 25.11.2020 20:49
To nie jest skrzyżowanie :) takiej odpowiedzi udzieli Pan Rzecznik jeśli czytał dokładnie Prawo o ruchu drogowym :)

Marek 25.11.2020 20:34
Panie Redaktorze a czy to jest skrzyżowanie? Przecięcie drogi z wjazdem na parking lub do zakładu pracy nie tworzy skrzyżowania a to ma duże znaczenie w przypadku prawidłowego używania kierunkowskazów. Czy są tam znaki wskazujące łamane pierwszeństwo na skrzyżowaniu czy nie ma tam takich znaków? Z góry dziękuję za odpowiedź.

kierowca bombowca 25.11.2020 20:33
Podoba mi sie to co robicie :) moze w koncu będziemy mogli bezpiecznie i bez nerwów jezdzić po mnieście Ad1. Powinien wrzucic prawy kierunk jesli kontynuuje jazde ul. Michalusa, natomiast jesli chcialby wjechac na parking przy sklepie powinien zasygnalizowac taki manewr lewym kierunkiem, zjechać do osi jezdni, ustąpić pierwszeństwo jadącym z naprzeciwka. Ad2. Dwójka ma pierwszenstwo - zasada prawej ręki. Ad3. Samochód nr4 ma pierwszeństwo przed pojazdem nr3, powinien wrzucic lewy kierunek - dalej porusza sie drogą z pierwszeństwem jednak zmienia kierunek jazdy. Ad5. Moze korzystać z drogi prowadzącej przez parking.

siouks 26.11.2020 07:23
Przepisowo ani 1 ani 4 nie musi włączać kierunkowskazu - jadą główną drogą i nie zmieniają kierunku ruchu - tzn nie zjeżdżają z niej. Inaczej trzeba by nawet jadąc autostradą na łukach włączać kierunkowskaz ;) 2ka ma pierwszeństwo nad 3ką (reguła prawej ręki) 5tka nie powinna "skracać" sobie drogi przez parking - choć nie wiem czy to jawnie zakazane. Zaś zgodnie z dobrym obyczajem/logiką warto, żeby 4ka włączyła kierunkowskaz bo pokaże innym (2 i 3) gdzie jedzie, a 5tka jadąc przez parking nie powiększy zwyczajowego korka przy włączaniu się do głównej ulicy.

aaa 26.11.2020 11:23
Ad.5. ...lecz później wyjeżdżając z niego jest włączającym się do ruchu i musi wszystkim ustąpić pierwszeństwa.

Xxx 25.11.2020 20:25
1 i 3(niebieska) kontynuują jazdę bo są na drodze głównej, 3 (zielona) powinna ustąpić 2 zasada prawej ręki, 5 może jechać jak chce o ile nie ma zakazu lub drogi pod prąd :D

. 26.11.2020 00:42
Otóż właśnie to

pirat 26.11.2020 13:07
to że jesteś na drodze głównej nie znaczy że nie musisz używać kierunkowskazów.

Tomek 25.11.2020 20:24
Moim zdaniem to jest proste skrzyżowanie. Mam inne pytanie kto ma pierwszeństwo pod lidlem i statoilem wjezdzajac na obwodnice. Pod statoilem parking nie oznakowany, pod lidlem oznakowany i kierowcy sa z prawej strony. Kto ma pierwszeństwo?

aaa 26.11.2020 11:27
Wyjeżdżający z parkingu jest włączającym się do ruchu i musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim na drodze, na którą wjeżdża. Tu nie ma zastosowania reguła prawej ręki. Wszystko jest opisane w kodeksie.

Marek 26.11.2020 15:04
Ale jeden wyjeżdża ze stacji Circle K a drugi z parkingu pod Lidlem. Obaj włączają się do ruchu a więc są równorzędni co do pierwszeństwa. W tym przypadku reguła prawej strony ma zastosowanie.

ReklamaTylko znani u sprawdzeni producenci! PIŁY TAŚMOWE I TARCZOWE - PŁÓTNA I PAPIERY ŚCIERNE - ŁOŻYSKA I PASY KLINOWE - Sklep Techniczno-Przemysłowy BARABRA w ROŻNOWICACH
AKTUALNOŚCI
ReklamaSkorzystaj z oferty Iwo Computers na stronie internetowej i w sklepie stacjonarnym
Reklama
POPULARNE
ReklamaAgencja Detektywistyczna „Biuro Bezpieczeństwa SPECTRUM – detektyw NOWICKI” zaprasza! GORLICE, ul. Michalusa 22
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Gorlice

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 23 km/h

Reklama Agencja Detektywistyczna „Biuro Bezpieczeństwa SPECTRUM – detektyw NOWICKI”