Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Sklep z artykułami elektrycznymi: oświetlenie LED, kable i przewody, gniazda i łączniki, rozdzielnice, telewizja przemysłowa, alarmy, aparatura modułowa. Hurtownia. Znakomita jakość w najlepszej cenie! ;)
ReklamaZapraszamy do zakupów u wiodącego sprzedawcy rowerów elektrycznych - Iwo Bike w Gorlicach
Reklama Zapraszamy na zakupy do Delikatesów Szubryt w Gorlicach przy ul. Kościuszki
ReklamaSprawdź ofertę reklamy w promocji Black FriDay 2024 na portalu halogorlice.info
Reklama Zapraszamy na spotkanie z Mikołajem 7 grudnia i zakupy do Galerii Gorlickiej

Rodzice chcą obniżenia opłaty za żłobek. Miasto tłumaczy wzrost cen

Podziel się
Oceń

Do naszej Redakcji napisali rodzice, którzy wyjaśnili, że cena opieki za dziećmi w miejskim żłobku działającym przy Miejskim Przedszkolu nr 1 znacząco wzrosła i niewiele różni się już od cen w żłobkach prywatnych. Dlaczego koszty wzrosły? Czy można to jeszcze zmienić? Mamy komentarz z miasta.
dzieci w żłobku
Opłaty ponoszone przez rodziców za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim wzrosły z 400 do 600 złotych.

Autor: ilustracyjne

 

W czasie czerwcowej sesji Rady Miasta jednym z punktów obrad było podjęcie uchwały nr 775/LX/2023 Rady Miasta Gorlice z dnia 22 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim przy Miejskim Przedszkolu Nr 1 w Gorlicach. Jak wyjaśniał w czasie czerwcowej sesji zastępca burmistrza, Łukasz Bałajewicz, tłumacząc sens podjęcia uchwały:

(...) zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do trzech lat wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego ustala Rada Gminy w drodze uchwały. Niniejsza uchwała zakłada wprowadzenie z dniem 1 września 2023 roku opłaty za pobyt dziecka w żłobku miejskim prowadzonym przez miasto Gorlice w wysokości 600 złotych miesięcznie oraz dodatkowej opłaty za wydłużony, ponad 10-godzinny pobyt dziecka w żłobku, w wysokości 25 złotych za każdą rozpoczętą godzinę. Maksymalna opłata za całodzienne wyżywienie dziecka korzystającego z opieki w żłobku pozostaje na obecnym poziomie, tj na poziomie 15 złotych.

Wzrost opłaty za pobyt dziecka w żłobku spowoduje zwiększenie dochodu miasta przez cztery miesiące o około 40 400 złotych.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że rodzice dzieci, które uczęszczają do żłobka mogą ubiegać się o dodatek za pobyt dziecka w żłobku w wysokości 400 złotych, więc faktyczny koszt, który ponoszą rodzice to będzie 200 złotych, ponieważ 400 złotych, po złożeniu wniosku do ZUSu, w większości przypadków będzie refundowane, dlatego bardzo proszę o przyjęcie uchwały.

 

Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Jej treść widzimy już w Biuletynie Informacji Publicznej, gdzie znajdujemy zapisy o ustaleniu następujących stawek za pobyt dziecka we wskazanym żłobku:

  • opłata za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim działającym przy MP nr 1 w Gorlicach wynosić ma 600 zł miesięcznie za pobyt dziecka w wymiarze do 10 godzin dziennie
  • opłata dodatkowa za wydłużony ponad 10 godzin dziennie pobyt dziecka – 25 zł za każdą rozpoczętą godzinę opieki

 

Dodatkowo w treści uchwały pojawiła się informacja o maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie w tym żłobku. Tu mowa o 15 zł na dzień. Wskazano też, że posiadacze Karty Dużej Rodziny mają prawo do ponoszenia opłaty w wysokości połowy stawki miesięcznej za pobyt dziecka. 

Wzrost kosztu opłaty za pobyt dziecka w żłobku wzbudził emocje. Rodzice dzieci korzystających z usług wskazanego wyżej żłobka napisali petycję, wnosząc o powrót do stawki 400 złotych, która obowiązywała dotychczas. Jak pisali we wniosku do burmistrza miasta Gorlice, datowanym na 10 lipca 2023 r., prosząc o uzasadnienie podjętej decyzji o wzroście kosztów:

(...) Po zapoznaniu się z wideo relacją z Sesji Rady Miasta wynika, że jedynym argumentem było dla Państwa zwiększenie wpływów do budżetu naszym kosztem, jednocześnie podając błędną informację, że większość rodziców może starać się o dofinansowanie w ZUS z programu 400+. Jest to informacja nieprawdziwa. 

 

Jak podają zainteresowani rodzice, po sprawdzeniu we własnym gronie, miało się okazać, że w ich przypadku żłobkowe nie przysługuje około połowie zainteresowanych. Kontynuują pismo do burmistrza argumentując, że cena opieki w gorlickim żłobku, którego dotyczy sprawa, ma być bardzo wysoka, zarówno porównując ją do oferty żłobków prywatnych jak i oferty żłobkowej dostępnej w większych miastach. 

Nie rozumiemy łatania dziury budżetowej naszym kosztem, zwłaszcza, że te pieniądze nie są przekierowywane do tejże placówki celem poprawienia jakości pełnionej tam działalności. Zabawki i pomoce pozostawiają wiele do życzenia, dzieci żłobkowe nie mogą korzystać z pięknego, dużego placu zabaw ponieważ nie jest on ogrodzony, mają tylko wydzielony malutki fragment obszaru wokół budynku i to jeszcze bez kawałka cienia.

 

Jak nas poinformowano, rodzice spotkali się z przedstawicielami miasta Gorlice. Na wniosek o obniżenie wysokości ponoszonej opłaty otrzymali odpowiedź odmowną.

W piśmie od Burmistrza datowanym na 21 lipca mogli przeczytać, że

(...) ustalając wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku Burmistrz Miasta Gorlice nie miał na celu zwiększenia wpływów do budżetu, lecz ustalenie adekwatnych kwot, jakie winni ponosić rodzice w odniesieniu do kosztów funkcjonowania żłobka. Warto w tym miejscu podkreślić, że koszt pobytu dziecka w żłobku jest w przeważającej części dofinansowany z budżetu Miasta.

 

Tu pojawia się wyjaśnienie związane z rzeczywistymi kosztami pobytu dziecka w żłobku, które znacząco przekraczają koszty, które mają ponosić w tym zakresie rodzice. Wspomniany w czasie sesji „dochód” w istocie jest wpływem dla miasta, ale nie takim, który zostaje przeznaczony np. na załatanie dróg, ale pokrywa rzeczywiste koszty związane z opieką nad dziećmi z żłobku. Innymi słowy: opłata ponoszona przez rodziców to tylko część faktycznej kwoty pobytu dziecka w żłobku, z której większą część finansuje się z budżetu miasta.

O bardziej szczegółowe wyjaśnienie poprosiliśmy wczoraj (3 sierpnia) zastępcę burmistrza miasta Gorlice, Łukasza Bałajewicza: 

Obecnie miesięczny koszt utrzymania dziecka w żłobku to kwota około 1 600 zł. Opłata, którą ponosili do tej pory rodzice to 400 zł.

W związku z tym, że koszty utrzymania rosną, uchwałą Sesji Rady Miasta w czerwcu 2023 roku, podnieśliśmy tę dopłatę do kwoty 600 zł. Miasto każdego miesiąca dofinansowuje pobyt jednego dziecka w miejskim żłobku sumą tysiąca zł. W tym miejscu należy wspomnieć o dodatkowym wsparciu udzielanym przez ZUS, w formie tzw. dodatku żłobkowego. Jest to dodatek przyznawany według różnych kwalifikacji, np. w zależności od ilości dzieci. Aby go otrzymać należy złożyć do ZUS odpowiedni wniosek.

Kiedy powstawał żłobek przy ul. Jagiełły, a było to przy okazji wejścia programu Maluch Plus, to rodzice dzieci dopłacali wtedy tylko 100 zł, reszta była pokrywana z budżetu tego programu. Jest on tak skonstruowany, że nowe miejsca są dotowane przez określony czas, w tym przypadku był to okres 3 lat.

W niedługim czasie zostanie zakończona inwestycja związana z powstaniem nowej placówki przy ul. Wyszyńskiego. Nie będzie przeszkód w przenoszeniu dzieci między żłobkami, bo zapewne będzie taka tendencja, aby przenosić dzieci do placówki, gdzie po prostu dopłaca się mniej.

W petycji został podniesiony temat obniżki dopłaty, jednak Miasto nie ma już możliwości obniżenia tej kwoty z powodu ogromnego obciążenia budżetu przez dotacje na całą oświatę.

W sytuacji wzrostu kosztów pracowniczych i kosztów obsługi, dodatkowa kwota około 40 tys. zł uzyskana z większych dopłat, zostanie przeznaczona na pokrycie dodatkowych kosztów, jakie ponosimy w nowych warunkach.

 

Oznacza to więc, że wyższa kwota oczekiwana od rodziców faktycznie ma być przeznaczona na pokrycie realnie rosnących kosztów opieki żłobkowej, a nie będzie przekierowywana na inne cele.

Odnosząc się do argumentów rodziców związanych z niesatysfakcjonującym poziomem zaplecza oferowanego dzieciom, w odpowiedzi na wniosek rodzice przeczytali, co następuje:

(...) Nie można również zgodzić się z zarzutami dotyczącymi wyposażenia żłobka. Żłobek spełnia wszelkie standardy pozwalające na prowadzenie dobrej jakości usługi, która obejmuje zarówno opiekę, edukację jak i dbałość o prawidłowy rozwój małego dziecka. Kwestią nadrzędną jest zapewnienie dziecku w wieku do lat 3 stałej opieki, wsparcia i pomocy osoby dorosłej, w tym przypadku opiekunek przedszkola. (...)

Faktem jest, że dzieci ze Żłobka rzadziej korzystają z całego ogrodu, tylko i wyłącznie ze względów bezpieczeństwa. Niemniej jednak rodzice mają możliwość zgłaszania wniosków do Dyrektora żłobka, które w miarę możliwości mogą zostać uwzględnione.

 

Zastępca burmistrza, Łukasz Bałajewicz komentował zaś tak:

Jeśli chodzi o usługi oferowane przez placówki oświatowe, to w każdej z nich świadczona jest pomoc specjalistów, w tym logopedy, a poziom wyposażenia placówek jest zadowalający. Nigdy wcześniej nie było do tego żadnych zastrzeżeń, a argumenty podnoszone przez rodziców w tej kwestii są dla nas zdumiewające.


Miasto obstaje więc jednoznacznie na swoim stanowisku, wyjaśniając też, że 

(...) obowiązujące obecnie opłaty w prywatnych żłobkach w Gorlicach kształtują się na poziomie 700-1090 złotych. Natomiast na wysokość czesnego w wymienionych żłobkach miejskich w Krakowie czy Tarnowie wpływ mają możliwości dochodowe jednostek samorządu terytorialnego.

 

Czy taka argumentacja rzeczywiście zamyka sprawę? 

Jaką alternatywę mają rodzice, w których ocenie koszt pobytu dziecka w Miejskim Żłobku jest zbyt wysoki?


Napisz komentarz

Komentarze

Ja 06.08.2023 19:38
Zasnawiajace jest także to ze opłaty nie pójdą do góry od stycznia tylko od września… Przeciesz budżet ustalony był już w tamtym roku..

Ciekawski 05.08.2023 14:28
Mnie zastanawia dlaczego opłata poszła tak do góry chwilę po tym jak dzieci wice burmistrza z niego wyszły ...

AP 04.08.2023 22:03
Parodia wszystko za darmo!!! Ale 500 później 800 z ZUS 400 nie stać ludzi. Jak by nie było to i tak źle.

ab 04.08.2023 19:11
a czy nikogo nie zastawia kto i w jaki sposób zarządza budżetem miasta skoro żłobek w Gorlicach jest najprawdopodobniej najdroższym PUBLICZNYM żłobkiem w województwie? Wszystkie inne samorządy, które również borykają się ze wzrostem cen nie podniosły tak mocno stawki. Czy chcielibyście Państwo, płacić ponad 900 zł za miejsce gdzie nie ma placu zabaw? Rodzice nie wnoszą o to, żeby im coś dać, tylko o utrzymanie stawki 400 zł lub jeśli podwyżka jest nieunikniona to o poprawę warunków dzieci. Jeśli stawka za wyżywienia wyniesie 15 zł będzie prawie dwukrotnie wyższa niż w tej chwili. Może warto się zastanowić nad planowaniem budżetu a nie obciążać rodziców podwyżką 50 % za czesne i prawie 100 % za wyżywienie...

MrRed 04.08.2023 16:36
rozdawnictwo pieniędzy jest dramatem zawsze. zawsze się źle kończy. nie rozumiem zaskoczenia wzrostem cen wszystkiego. rozumiem smutek osób, które pracuja uczciwie i chcą zarobić, a zderzają się z tym, że opłaca się nie robić i też mieć. niestety argumenty miasta wydają się logiczne choć wiem, że każdy chce wydawać jak najmniej. ale jak juz mówili niektórzy - na to mają być 500+ i inne plusy; jakby ich nie było, to pewnie i narzekania na wzrost cen by takiego nie było

Karolin.o 04.08.2023 15:05
Chce iść do pracy. Niestety opłata za żłobek miejski w wysokości około 900 zł moze mi to uniemożliwić. Zarobię i będę musiała większość oddać. Nie przekonuje mnie argument ze mam 500 czy 800 plus- to są pieniądze, które przeznaczam na jego dodatkowe potrzeby tj. ubrania, pampersy, czy chociażby małe przyjemności jak basen. Tak naprawdę urząd poinformuje nas o zmianach we wrześniu przy podpisywaniu umowy

Rodzic plus 04.08.2023 13:24
Taaak rząd daje po to żeby Burmistrz zabrał .Bo koszt utrzymania dziecka to nie tylko żłobek czyli czesne 600zl wyżywienie 300 zł ! Burmistrz niech zajmie sie budowa mieszkan komunalnych w miescie swiatla bo póki co w miescie wszyscy maja dobry biznes wlasnie na budowaniu bloków i otwieraniu prywatnych żłobków !

Pracujący 04.08.2023 12:39
Dostaniecie 800+ to wam wciąż mało! Do roboty nieroby!

Pracująca mama 04.08.2023 14:32
Do żłobka chodzą zazwyczaj dzieci pracujących rodziców, chyba że kogoś stać na opłatę za żłobek gdy mama siedzi w domu, ale myślę że są to nieliczne przypadki. A niejednokrotnie jest tak że opłata za żłobek stanowi sporą część wynagrodzenia mamy więc nie ma co tutaj wsadzać wszystkich do jednego wora. Również wolałabym nie mieć żadnych dodatków "+", ale tego by Państwo nic nie zabierało zarabiającym.

~~~~ja 04.08.2023 15:31
A konkretnie co ci to państwo zabiera? To że masz 12% podatku PiT a nie 17%? To że masz 30.000 zł wolnej kwoty od podatku a nie 3.000 zł jak było wcześniej? Przecież wcześniej brali jeszcze więcej a nie dawali kompletnie nic. Opłata za żłobek nie jest dyktowana przez rząd tylko po prostu zależy od konkretnej placówki a rodzice mogą się starać o "żłobkowe" (do 400 zł/msc) tylko te pieniądze nie trafiają na konto rodziców a do placówki, która na to miejsce odpowiednio obniża opłaty.

2137 04.08.2023 16:04
i co z tego że jest 12% i 30k kwoty wolnej od podatku, jak nie można odpisać składek ZUS, co przy 5000 brutto daje na rękę tylko o 100 zł więcej niż we wcześniejszej ordynacji. A ile jest więcej podatków dowalone do paliwa, cukru, napojów itd?! Jaka jest inflacja która jest podatkiem?? Jak rośnie dług publiczny - de facto nasz ukryty dług, bo kto go będzie spłacał? Karakan z Wateuszem czy my?!

~~~~ja 05.08.2023 01:40
@2137 Nie wiem czy wiesz ale składka ZUS zależna jest od przeciętnego wynagrodzenia, które rośnie a więc składka razem z nim. Tamte inne podatki są kroplą w morzu, poza tym nikt nie dowalił do paliwa nowego podatku, nie ma podatku dodatkowego podatku od napojów jest od cukru, którego duże zawarte są w niektórych napojach zwłaszcza typu Coca Cola czy Pepsi jest też dodatkowy podatek od "małpek" czyli alkoholu w małych butelkach... no ale ile się tego w miesiącu kupuje? Ja może kilka butelek słodkich napojów, a alkoholu w małpkach w ogóle co najwyżej 0,5 czy 0,7 od imprezy okolicznościowej. Inflacja nie jest podatkiem (choć prawdą jest że jak coś droższe to więcej VAT ale przecież nadal obowiązuje 0% VAT na podstawowe produkty). Inflacja jest tylko sztucznym tworem wywoływanym sytuacją polityczną (nie wiem czy pamiętasz wszystko nie przypadkowo zaczęło się z wybuchem wojny na Ukrainie) a częściowo wynikającym z chciwości (w niektórych przypadkach po prostu chęci przetrwania ale tylko w niektórych) niektórych przedsiębiorców a później sama się już nakręciła ja płacę drożej to ty też mi więcej zapłać i wiadomo ok zapłacę ci tylko ja też muszę drożej sprzedawać swoje produkty i takie koło... Dług tak naprawdę w stosunku do PKB (bo tak na niego powinno się patrzyć a nie kwotowo) jest o wiele niższy bo łatwiej nam spłacić 10.000 zł jak zarabiamy 20.000 zł niż 1.000 zł bezrobotnemu więc się o to nie martw. Kwotowo te cyferki, które coraz szybciej rosną i będą rosły (przynajmniej jeszcze długo, niezależnie kto by nie rządził) ile to nie jest długu to zwykła polityczna propaganda.

2137 05.08.2023 08:32
@~~~~ja: co do większości masz rację, ale nie zgodzę się co do winy za inflację tylko na sytuację polityczną. Inflacja jest ukrytym podatkiem. Została sztucznie początkowo rozkręcona przez obecne rządy. Pod koniec poprzednich niby też wcale nie najlepszych rządów PO, mieliśmy w Polsce deflację, czyli ujemną inflację. Przyszedł PiS, zaczął pompować 500+, płace minimalne. Wtedy inflacja, jak to ktoś określił "zdrowa" wróciła na poziom 2-3%. I byłoby ok, tylko zaskoczył ich covid-19, a potem wojna i z tym już sobie nie potrafili poradzić. I nie uważam, że to jest tylko ich wina, bo w większości krajów jest inflacja najwyższa od lat i też się cuda dzieją, tylko nie mogę patrzeć na to dalsze rozdawnictwo i słuchać tej durnej propagandy sukcesu jak za Gierka. Takiego kitu nawet uszaty nie wciskał. I nie uważam też, że przyjdzie Donek i cudownie uzdrowi kraj.

Xxx 05.08.2023 14:30
ZUS teraz jest liczony procentowo od zarobkow. Wcześniej była zryczałtowaną składka skóra można było odpisać od podatku teraz nie. Plus ceny paliw i nnych rzeczy dyktowane są przez państwo....

Xxx 05.08.2023 14:30
ZUS teraz jest liczony procentowo od zarobkow. Wcześniej była zryczałtowaną składka skóra można było odpisać od podatku teraz nie. Plus ceny paliw i nnych rzeczy dyktowane są przez państwo....

Apolityczna 07.08.2023 19:03
Serio? A patrzyłeś na zarobki tak ogółem? Ile było netto kiedyś a ile teraz? Kwota wolna od dawna powinna być wyższa, łaski nie zrobili. Kolejna kiełbasa wyborcza. Dają dają na pokaz, a po kryjomu z kieszonki wyciągają. Podwyżką podatków, cen gazu, prądu, paliwa... Tu rozumiem, że oczy nie widzą.

Apolityczna 07.08.2023 19:03
Serio? A patrzyłeś na zarobki tak ogółem? Ile było netto kiedyś a ile teraz? Kwota wolna od dawna powinna być wyższa, łaski nie zrobili. Kolejna kiełbasa wyborcza. Dają dają na pokaz, a po kryjomu z kieszonki wyciągają. Podwyżką podatków, cen gazu, prądu, paliwa... Tu rozumiem, że oczy nie widzą.

Basik8122 04.08.2023 12:13
To jest trochę je fair podejście do rodziców których nie stać na żłobek prywatny więc korzystali z miejskiego a teraz z dnia na dzień dowiedzieli się o tak dużym wzroście opłat .Takie informacje powinny być przekazywane wcześniej i rodzice powinni móc świadomie wybrac placówkę jak i moc przygotować się jakoś na wzrost cen.Poza tym argumentacja urzędu co do tak dużych podwyżek nie jest zbyt przekonywująca.

AA 11.09.2023 13:47
Popieram, czesne z prywatnym żłobku to koszt 750 zł, kwota wyżywienia dziennego ok. 13.5 zł. Warunki i zajęcia o niebo lepsze niż w państwowym złobku, więc rozumiem dziwienie rodziców taką podwyżką.

~~~~ja 04.08.2023 11:02
Koniecznie po wyborach musi rządzić PO tylko tak: - zabrać wszystkie 500+, 13-stki i 14-stki itd. - przywrócić wiek emerytalny 67 lat - przywrócić stawkę podatku PiT na 17% (obecnie jest 12%) - przywrócić wolną kwotę od podatku 3.000 zł (obecnie jest 30.000 zł) - przywrócić 10% bezrobocie i niech rządzą to sobie niektórzy przypomną jak wyglądały ich rządy. I bez pier*lenia o zadłużaniu Polski, bo to nie PiS zrobił tyle długu, że musieli zajumać kasę z OFE. Gdyby tego nie zrobili groził im trybunał za przekroczenie progu ostrożnościowego (mimo że jeszcze w 2013r. zawiesili istnienie pierwszego progu ostrożnościowego, bo już wtedy by wtopili a w 2014 wymyślili skok na OFE).

Aave 07.08.2023 19:08
Ok. Widzę, że zwolennik obecnej władzy w tym kraju. A sęk w tym, że nie ma co chwalić jednych i ganić drugich bo to jedna banda tylko w innym opakowaniu.

ja 04.08.2023 09:41
A na co wam rząd daje 500+ a za chwilę 800+???chyba na to aby wspomóc "utrzymać" dziecko

Kris 04.08.2023 09:56
Pińcet idzie na hybrydki i somersby :)

Ddd 04.08.2023 11:28
Rząd niech mi nic nie daje. Wystarczy, że nie będzie zabierać 👌

ReklamaENERGO ELECTRIC – GORLICE ul. 11 Listopada 16 – Dzięki połączeniu doświadczeń i potencjału grupy możemy zagwarantować naszym klientom atrakcyjne warunki handlowe.
AKTUALNOŚCI
ReklamaSkorzystaj z oferty Iwo Computers na stronie internetowej i w sklepie stacjonarnym
Reklama
POPULARNE
ReklamaWyższa Szkoła Biznesu National - Louis University w Nowym Sączu - UWOLNIJ Z NAMI SWÓJ POTENCJAŁ - studia I, II stopnia oraz podyplomowe - PRAWO - PSYCHOLOGIA - ZARZĄDZANIE - INFORMATYKA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Gorlice

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 3 km/h

Reklama SANTANDER PARTNER - placówka partnerska nr 1 | Kredyty: gotówkowe, konsolidacyjne, hipoteczne, dla firm, leasing | GORLICE, ul. Legionów 12